نیلی‌گاو (پستانداری از خانواده‌ی گاوان)

نیلی‌گاو (پستانداری از خانواده‌ی گاوان)

نیلی‌گاو (پستانداری از خانواده‌ی گاوان)

نام: نیلی‌گاو Nilgai
نام علمی: Boselaphus tragocamelus
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سم‌سانان
زیرراسته: نشخوارکننده‌سانیان
خانواده: گاوان
زیرخانواده: گاویان
سرده: نیلی‌گاوها
پایندگی: گونه‌ی با کم‌ترین نگرانی (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پلیوسن (۵/۳۳۲ تا ۲/۵۸۸ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: جنگل‌های درختچه‌ای، دشت‌های سبزه‌دار، زمین‌های کشاورزی و گاهی جنگل‌های انبوه کشورهای هند، نپال و پاکستان در جنوب قاره‌ی آسیا (نیلی‌گاو به ایالت تگزاس کشور آمریکا نیز برده شده و جانور بومی این سرزمین به‌شمار نمی‌رود.)
زندگانی: ۲۱ سال
سن بلوغ: نرها ۲/۵ سالگی و ماده‌ها ۱/۵ سالگی (بیشتر نرها پیش از ۴ سالگی و بیشتر ماده‌ها پیش از ۳ سالگی زادآوری نمی‌کنند.)
زادآوری: زنده‌زا، ۱ تا ۲ نوزاد، با ۲۴۰ تا ۲۵۸ روز زمان بارداری
خوراک: گیاهان همچون سبزه‌ها، سبزی‌ها، شاخ و برگ درختچه‌ها، گل‌ها، دانه‌ها و میوه‌ها
شکارگران: ببر بنگال (زیرگونه‌ی ببر)، شیر، پلنگ، گرگ هندی (زیرگونه‌ی گرگ) و کفتار راه‌راه (بچه‌ها: سگ وحشی آسیایی)
رنگ: نرها: خاکستری گراینده به آبی در پشت، سر، گردن و بخش بیرونی پاها؛ و سفید در شکم و بخش درونی پاها؛ ماده‌ها: گندمگون تا نارنجی در پشت، سر، گردن و بخش بیرونی پاها؛ و سفید در شکم و بخش درونی پاها؛ نرها و ماده‌ها هر دو: دارای لکه‌ای سفید در گلو و خال‌هایی سفید در چهره، گوش‌ها، گونه‌ها، لب‌ها و چانه، همچنین دارای گوش‌هایی با نوک سیاه، دُمی سفید با نوک سیاه و لکه‌هایی سفید در بالای سُم‌ها
اندازه: وزن ۱۰۹ تا ۲۸۸ (گاه ۳۰۸) کیلوگرم برای نرها و ۱۰۰ تا ۲۱۳ کیلوگرم برای ماده‌ها، سر و بدن به درازای ۱۷۰ تا ۲۱۰ سانتی‌متر، دُم به درازای ۵۴ سانتی‌متر، بلندای بدن تا شانه‌ها ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر
درباره‌ی جانور: نیلی‌گاو جانوری روزگرد و گروه‌زیست است. این جانوران در سه گروه زندگی می‌کنند: ۱ یا ۲ ماده با گوساله‌های جوان؛ ۳ تا ۶ ماده‌ی بالغ و یک ساله با گوساله‌ها؛ و گروه‌های نر با ۲ تا ۱۸ نیلی‌گاو. این جانوران بدنی تنومند، پاهایی بلند و باریک، دُمی بلند، یالی کوتاه و موهایی انبوه و کوتاه به کلفتی ۲/۳ تا ۲/۸ سانتی‌متر دارند. همچنین آنان پشتی شیب‌دار، گردنی بلند و کلفت، سری کشیده، گوش‌هایی بیضی‌مانند به بلندای ۱۵ تا ۱۸ سانتی‌متر و چشمانی درشت دارند. نیلی‌گاوهای نر موهایی آویزان به بلندای ۱۳ سانتی‌متر در زیر گردن و همچنین ۲ شاخ به بلندای ۱۵ تا ۲۴ سانتی‌متر دارند. نیلی‌گاوهای ماده نیز بدون شاخ هستند. شاخ‌ها برجستگی‌های نوک‌تیزی هستند که بر روی سر نیلی‌گاوها جای گرفته‌اند. این اندام‌ها از بخش درونی استخوانی با پوششی از کراتین و دیگر پروتئین‌ها ساخته شده‌اند و نیلی‌گاوها آن‌ها را برای دفاع و در زمان جفت‌یابی، آن‌ها را برای پیکار با دیگر هم‌گونه‌ها به‌کارگیری می‌کنند. این جانوران سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. نیلی‌گاوها ۲ انگشت بزرگ در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابند. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Jono Dashper - Peter Bolliger
گردآوری: فرتورچین

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده