گوسفند بربری (پستانداری از خانواده‌ی گاوان)

گوسفند بربری (پستانداری از خانواده‌ی گاوان)

گوسفند بربری (پستانداری از خانواده‌ی گاوان)

نام: گوسفند بربری Barbary sheep
نام علمی: Ammotragus lervia
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سم‌سانان
زیرراسته: نشخوارکننده‌سانیان
خانواده: گاوان
زیرخانواده: بزیان
سرده: گوسفندهای بربری
پایندگی: گونه‌ی آسیب‌پذیر (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی میوسن پسین (۱۱/۶۰۸ تا ۵/۳۳۲ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: کوه‌های بیابانی کشورهای الجزایر، مصر،‌ شمال چاد، لیبی، شمال مالی، موریتانی، مراکش، نیجر، تونس، صحرای غربی و سودان در شمال قاره‌ی آفریقا (گوسفند بربری به آمریکای شمالی و جنوب اروپا نیز برده شده و جانور بومی این سرزمین‌ها به‌شمار نمی‌رود.)
زندگانی: ۱۰ سال (دربند ۲۰ سال)
سن بلوغ: ۱۹ ماهگی
زادآوری: زنده‌زا، ۱ تا ۲ نوزاد، با ۱۶۰ روز زمان بارداری
خوراک: گیاهان همچون سبزه‌ها، درختچه‌ها، گلسنگ‌ها و گیاهان گل‌ده
شکارگران: پلنگ آفریقایی (زیرگونه‌ی پلنگ)، شیر، سیاه‌گوش، سگ رمیده و آدمی
رنگ: قهوه‌ای-ماسه‌ای در پشت و روشن‌تر در شکم؛ بخش بیرونی پاها به‌رنگ قهوه‌ای گراینده به سرخ یا قهوه‌ای گراینده به خاکستری، دارای خط تیره‌ای در پشت و در راستای ستون مهره‌ها (گوسفندهای بربری با افزایش سن تیره‌تر می‌شوند.)
اندازه: وزن ۱۴۵ کیلوگرم برای نرها و ۶۵ کیلوگرم برای ماده‌ها، سر و بدن به درازای ۱۳۰ تا ۱۶۵ سانتی‌متر، دُم به درازای ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر، بلندای بدن تا شانه‌ها ۷۵ تا ۱۱۰ سانتی‌متر
درباره‌ی جانور: گوسفند بربری یا آئوداد Aoudad، جانوری روزگرد و گروه‌زیست است. این جانوران بدنی باریک، پاهایی بلند و باریک، دُمی کوتاه و موهایی انبوه و کوتاه دارند. همچنین آنان گردنی کم‌وبیش بلند، سری کشیده، گوش‌هایی بیضی‌مانند و چشمانی درشت دارند. چانه، گلو، سینه و درون پاهای جلویی آنان با موهای پشمی بلند و آویزان پوشیده شده‌اند. گوسفندهای بربری موهایی کوتاه همانند یال در پشت و در راستای ستون مهره‌ها دارند. همچنین آنان ۲ شاخ به‌بلندای ۷۶ سانتی‌متر دارند. شاخ‌ها برجستگی‌های نوک‌تیزی هستند که بر روی سر این گوسفندها جای گرفته‌اند. این اندام‌ها از بخش درونی استخوانی با پوششی از کراتین و دیگر پروتئین‌ها ساخته شده‌اند و گوسفندهای بربری آن‌ها را برای دفاع و در زمان جفت‌یابی، آن‌ها را برای پیکار با دیگر هم‌گونه‌ها به‌کارگیری می‌کنند. این جانوران سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. گوسفندهای بربری ۲ انگشت بزرگ در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابند. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. گوسفندهای بربری بسیار چابک هستند. آنان این توانایی را دارند که جهش‌هایی به بلندای بیش از ۲ متر انجام دهند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Marco - Bill Hails
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده