زرافه (پستانداری از خانواده‌ی زرافگان)

زرافه (پستانداری از خانواده‌ی زرافگان)

زرافه (پستانداری از خانواده‌ی زرافگان)

نام: زرافه Giraffe
نام علمی: Giraffa camelopardalis
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سم‌سانان
زیرراسته: نشخوارکننده‌سانیان
خانواده: زرافگان
سرده: زرافه‌ها
پایندگی: گونه‌ی آسیب‌پذیر (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی میوسن (۲۳/۰۳ تا ۵/۳۳۳ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: گرم‌دشت‌ها، سبزه‌زارها و درخت‌زارهای باز به‌ویژه درخت‌زارهای اقاقیای زیر صحرای بزرگ آفریقا
زندگانی: ۱۰ تا ۱۵ سال (بیشینه ۲۵ سال) (دربند ۲۷ سال)
سن بلوغ: نرها ۴ تا ۵ سالگی و ماده‌ها ۳ تا ۴ سالگی
زادآوری: زنده‌زا، ۱ نوزاد، با ۴۰۰ تا ۴۶۸ (میانگین: ۴۵۷) روز زمان بارداری
خوراک: گیاهان همچون برگ‌ها، گل‌ها، غلاف دانه‌ها و میوه‌ها (بیشتر برگ‌های درختان اقاقیا، بلسان، گاروم‌زنگی و ارجون)
شکارگران: شیر، پلنگ، کفتار خال‌دار، سگ وحشی آفریقایی، تمساح‌ها و آدمی
رنگ: خاکستری یا برنزه؛ با لکه‌های نارنجی، شاه بلوطی، قهوه‌ای یا کم‌وبیش سیاه با لبه‌های سفید یا کرم (لکه‌های روی بدن زرافه‌ها بی‌همتا هستند و برای شناسایی آنان کاربرد دارند. همچون اثر انگشت آدمی)
اندازه: وزن ۱۹۳۰ (میانگین: ۱۱۹۲) کیلوگرم برای نرها و ۱۱۸۰ (میانگین: ۸۲۸) کیلوگرم برای ماده‌ها، سر و بدن به درازای ۳۴۰ تا ۴۰۰ سانتی‌متر، دُم به درازای ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر، بلندای بدن ۴۳۰ تا ۵۷۰ سانتی‌متر (بلندای بدن تا شانه‌ها ۳۳۰ و بلندای گردن ۲۴۰ سانتی‌متر) (ماده‌ها ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر کوتاه‌ترند.)
درباره‌ی جانور: زرافه بلندترین پستاندار خشکی‌زی و بزرگ‌ترین جانور نشخوارکننده‌ی جهان است. همچنین زرافه جانوری روزگرد و گروه‌زیست است. این جانوران در سه گروه زندگی می‌کنند: گله‌های زرافه‌های نر، گله‌های زرافه‌های ماده و گله‌های زرافه‌های ماده و بچه‌های‌شان. اگرچه برخی از زرافه‌های نر بالغ، به‌جز زمان زادآوری، تنهازیست هستند. این جانوران بدنی تنومند، پاهایی بسیار بلند، دُمی دراز، یالی کوتاه، پوستی با کلفتی ۲ سانتی‌متر و موهایی انبوه و کوتاه دارند. همچنین آنان گردنی بسیار بلند، سری کشیده، گوش‌هایی بیضی‌مانند و چشمانی درشت دارند. درازای زبان زرافه‌ها ۴۵ سانتی‌متر است و برای گرفتن و چیدن برگ‌ها کاربرد دارد. رنگ این زبان سیاه است و خود را در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت می‌کند. زرافه‌ها ۲ شاخ کوتاه یا شاخک استخوانی به بلندای ۱۳/۵ سانتی‌متر دارند. این شاخک‌های استخوانی، ساختاری ستونی یا مخروطی داشته و پوشیده از پوست خزدار هستند. همچنین شاخ‌های نرها کلفت و شاخ‌های ماده‌ها نازک هستند. زرافه‌ها از پاها و گردن‌شان برای دفاع و در زمان جفت‌یابی برای پیکار با دیگر هم‌گونه‌ها بهره می‌گیرند. نرها برای رقابت در زمان جفت‌یابی، پاهای جلویی و گردن درازشان را به هم می‌زنند. این جانوران سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. زرافه‌ها ۲ انگشت بزرگ در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابند. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین به‌وارون بیشتر جفت‌سم‌سانان که دارای ۲ انگشت یا سُم کوچک و کاهش یافته هستند، زرافه‌ها این ۲ انگشت یا سُم را ندارند. زرافه‌ها جانورانی نشخوارکننده هستند. هرگاه جانور گیاه‌خواری، گیاه خورده شده‌ی خود را از معده به دهان برگردانده، بِجَود و دوباره فرو برد، نشخوار کرده است. جانوران نشخوارکننده به سرعت چرا می‌کنند و سپس در زمان استراحت، خوراک خورده شده را برگردانده و به‌خوبی می‌جوند. زرافه‌ها با دو روش گام برمی‌دارند: راه رفتن و تاختن. راه رفتن آنان همانند شتر است؛ بدین‌گونه که دست و پای هر سوی بدن خود را با هم حرکت می‌دهند. در تاختن نیز، پاهای پشتی پیش از حرکت پاهای جلویی، به جلو حرکت می‌کنند. این جانوران دوندگان سریعی هستند و می‌توانند با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت بدوند.
بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
نگاره: Rita Willaert - Georgios Efthymiadis
گردآوری: فرتورچین

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده