جانوران مهره‌دار - پستانداران: گونه‌های خانواده‌ی زرافگان

جانوران مهره‌دار - پستانداران: گونه‌های خانواده‌ی زرافگان

خانواده‌ی زرافگان Giraffidae، خانواده‌ای از زیرراسته‌ی نشخوارکننده‌سانیان، از راسته‌ی جفت‌سم‌سانان و از رده‌ی پستانداران هستند. به جانورانی همچون اسب‌ها، کرگدن‌ها و تاپیرها که دارای یک سُم هستند، تک‌سم‌سانان و به جانورانی همانند گاوها، گوزن‌ها و بزها که دارای یک جفت سُم هستند، جفت‌سم‌سانان گفته می‌شود. در این خانواده تنها دو گونه‌ی زرافه و گورزرافه جای گرفته‌اند و تنها در زیر صحرای بزرگ آفریقا یافت می‌شوند. این جانوران بدنی تنومند، پاهایی بلند، دُمی دراز، یالی کوتاه، پوستی کلفت و موهایی انبوه و کوتاه دارند. همچنین آنان سری کشیده، گوش‌هایی بیضی‌مانند و چشمانی درشت دارند. زرافه‌ها دارای پاها و گردنی بسیار بلند و گورزرافه‌ها دارای پاها و گردنی کوتاه‌تر هستند. گونه‌های این خانواده ۲ شاخ کوتاه یا شاخک استخوانی دارند. این شاخک‌های استخوانی، ساختاری ستونی یا مخروطی داشته و پوشیده از پوست خزدار هستند. گونه‌های خانواده‌ی زرافگان همگی سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. این جانوران ۲ انگشت بزرگ در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابند. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین به‌وارون بیشتر جفت‌سم‌سانان که دارای ۲ انگشت یا سُم کوچک و کاهش یافته هستند، زرافه‌ها و گورزرافه‌ها این ۲ انگشت یا سُم را ندارند. هر دو گونه‌ی این خانواده نشخوارکننده هستند. هرگاه جانور گیاه‌خواری، گیاه خورده شده‌ی خود را از معده به دهان برگردانده، بِجَود و دوباره فرو برد، نشخوار کرده است. همچنین فرایند جویدن دوباره‌ی نشخوار که برای جداسازی بیشتر مواد گیاهی و برانگیختن گوارش انجام می‌شود، نشخوار کردن نامیده می‌شود. جانوران نشخوارکننده به سرعت چرا می‌کنند و سپس در زمان استراحت، خوراک خورده شده را برگردانده و به‌خوبی می‌جوند. زرافه‌ها گروه‌زیست و گورزرافه‌ها تنهازیست هستند. همچنین آنان روزگرد و گیاه‌خوار هستند. در این نوشته با ۲ گونه‌ی این خانواده آشنا می‌شویم.

 

سرده‌ی زرافه‌ها Giraffa

 

زرافه

نام: زرافه Giraffe
نام علمی: Giraffa camelopardalis
پایندگی: گونه‌ی آسیب‌پذیر (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زیستگاه: گرم‌دشت‌ها، سبزه‌زارها و درخت‌زارها به‌ویژه درخت‌زارهای اقاقیای زیر صحرای بزرگ آفریقا
اندازه: وزن ۱۹۳۰ (میانگین: ۱۱۹۲) کیلوگرم برای نرها و ۱۱۸۰ (میانگین: ۸۲۸) کیلوگرم برای ماده‌ها، سر و بدن به درازای ۴۰۰ سانتی‌متر، دُم به درازای ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر، بلندای بدن ۴۳۰ تا ۵۷۰ سانتی‌متر (بلندای بدن تا شانه‌ها ۳۳۰ و بلندای گردن ۲۴۰ سانتی‌متر) (ماده‌ها ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر کوتاه‌ترند.)
نگاره: Rita Willaert
(آشنایی بیشتر با زرافه)

 

سرده‌ی زرافه‌های گردن‌کوتاه Okapia

 

گورزرافه (اکاپی)

نام: گورزرافه (اکاپی) Okapi
نام علمی: Okapia johnstoni
پایندگی: گونه‌ی در دسترس آسیب (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زیستگاه: جنگل‌های بارانی شمال شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو در مرکز قاره‌ی آفریقا
اندازه: وزن ۲۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم، سر و بدن به درازای ۲۵۰ سانتی‌متر، دُم به درازای ۳۰ تا ۴۲ سانتی‌متر، بلندای بدن تا شانه‌ها ۱۵۰ سانتی‌متر
نگاره: Mike Fitzpatrick
(آشنایی بیشتر با گورزرافه یا اکاپی)

 

بن‌مایگان: wikipedia - animaldiversity
گردآوری: فرتورچین

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده