گااور (پستانداری از خانواده‌ی گاوان)

گااور (پستانداری از خانواده‌ی گاوان)

گااور (پستانداری از خانواده‌ی گاوان)

نام: گااور Gaur
نام علمی: Bos gaurus
فرمان‌رو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سم‌سانان
زیرراسته: نشخوارکننده‌سانیان
خانواده: گاوان
زیرخانواده: گاویان
سرده: گاوها
پایندگی: گونه‌ی آسیب‌پذیر (EX - EW - CR - EN - VU - NT - LC - DD - NE) (بر پایه‌ی سیاهه‌ی سرخ IUCN)
زمان زیست: دوره‌ی پلیستوسن (۲/۵۸ تا ۰/۰۱۱۷ میلیون سال پیش) تا دوره‌ی هولوسن (۱۱۷۰۰ سال پیش تاکنون)
زیستگاه: جنگل‌های همیشه‌سبز و جنگل‌های برگ‌ریز نمناک و نیمه‌همیشه‌سبز کشورهای نپال، هند، بوتان، بنگلادش، میانمار، تایلند، لائوس، کامبوج، ویتنام و چین در جنوب و جنوب شرقی قاره‌ی آسیا
زندگانی: در طبیعت ناشناخته (دربند ۲۶ تا ۳۰ سال)
سن بلوغ: ۲ تا ۳ سالگی
زادآوری: زنده‌زا، ۱ تا ۲ نوزاد، با ۲۷۰ تا ۲۸۰ روز زمان بارداری
خوراک: گیاهان همچون برگ، ساقه، دانه‌ها و گل‌های گونه‌های سبزه، گل، جوانه و سبزی‌ها
شکارگران: آدمی، گاهی ببر بنگال (زیرگونه‌ی ببر) و تمساح آب شور (بچه‌ها: پلنگ، سگ وحشی آسیایی و تمساح پوزه‌کوتاه)
رنگ: قهوه‌ای تیره تا سیاه، دارای پوزه‌ای رنگ‌پریده، بالای سر خاکستری تا سفید و پایین پاها سفید یا برنزه
اندازه: وزن ۵۸۸ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم برای نرها و ۴۴۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم برای ماده‌ها، سر و بدن به درازای ۲۵۰ تا ۳۳۰ سانتی‌متر، دُم به درازای ۷۰ تا ۱۰۵ سانتی‌متر، بلندای بدن تا شانه‌ها ۱۴۲ تا ۲۲۰ سانتی‌متر (میانگین: ۱۸۸ سانتی‌متر برای نرها و ۱۶۸ سانتی‌متر برای ماده‌ها ) (نرها ۲۵ درصد بزرگ‌تر و سنگین‌ترند.)
درباره‌ی جانور: گااور یا گائور یا گاومیش هندی Indian bison، بزرگ‌ترین گونه‌ی خانواده‌ی گاوان است. همچنین گااور جانوری روزگرد و گروه‌زیست است. این جانوران در دو گروه زندگی می‌کنند: گله‌ی ماده‌ها و بچه‌های‌شان؛ و نرها که به‌جز زمان زادآوری، تنهازیست هستند. این جانوران بدنی تنومند، پاهایی بلند، دُمی بلند و موهایی انبوه و کوتاه دارند. همچنین آنان گردنی کوتاه و کلفت، سری کشیده، گوش‌هایی بیضی‌مانند و بزرگ و چشمانی درشت دارند. گااورها برآمدگی‌ای در پشت (از شانه تا میانه‌ی کمر) و لایه‌ای از پوست نرم آویزان در زیر گلو‌ی‌شان دارند. همچنین آنان ۲ شاخ به بلندای ۶۰ تا ۱۱۵ سانتی‌متر دارند. شاخ‌ها برجستگی‌های نوک‌تیزی هستند که بر روی سر گااورها جای گرفته‌اند. این اندام‌ها از بخش درونی استخوانی با پوششی از کراتین و دیگر پروتئین‌ها ساخته شده‌اند و گااورها آن‌ها را برای دفاع و در زمان جفت‌یابی، آن‌ها را برای پیکار با دیگر هم‌گونه‌ها به‌کارگیری می‌کنند. این جانوران سُم‌رو هستند و بر روی نوک انگشتان پا راه می‌روند. گااورها ۲ انگشت بزرگ در هر یک از پاهای خود دارند که با سُم بزرگی پایان می‌یابند. سُم، پوششی سخت در نوک انگشتان پای پستانداران سُم‌دار است که از جنس کراتین ساخته شده و از بخش نرم ته پاهای آنان در برابر آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.
بن‌مایگان: wikipedia
نگاره: Kandukuru Nagarjun - Niraj Bansal
گردآوری: فرتورچین

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده